Wednesday, January 20, 2010

Suba

SubaHistory is replete with musicians who died way before they were due. Musicians whose death stripped us of infinite possibilities, different musical realities, and whose absence we only became acutely aware of once they passed away. Suba is one of those musicians. Born Mitar Subotic, Suba was a Serbian producer who went to study musical production in Brazil and fell completely in love with the country and its music. As we are well aware, it’s hard not to. Before long Suba moved to São Paulo, the hotbed of Brazilian music, and dedicated himself to reinventing bossa nova and other Brazilian genres with his deft electronic touch. It was Suba that discovered artists such as Katia B and exquisite Cibelle; their honeyed vocals grace several songs on his debut album, São Paulo Confessions. He is also responsible for the ascension of Bebel Gilberto, having produced her album Tanto Tempo.

São Paulo Confessions is hell of a CD for Brazilian electronica fans. It was the trailblazer of its genre. Suba’s productions are layered and complex, and he mastered the fusion of Brazilian rhythms with electronic quirks. The result was a new identity for contemporary Brazilian music. His choice of vocalists was equally inspired – Katia B and Cibelle have both went on to have successful careers, and many consider Bebel Gilberto’s Tanto Tempo CD her greatest ever thanks to Suba’s production skills.

Three tracks from São Paulo Confessions are exceptionally well made – Neblina with its trippy ambiance and meandering piano loop, the energetic Antropófagos featuring Mestre Ambrósio, and Sereia featuring Cibelle, a track which I grew to love only after repeated listening.

Na Neblina
Antropofagos
Sereia

A história está replete de músicos que morreram antes do tempo. Músicos cujo a morte privou-nos de inúmeras possibilidades, diversas realidades musicais, músicos que nos fazem sentir muito mais a sua falta só depois de eles deixarem de fazer parte de nós. Suba é um destes músicos. Seu nome verdadeiro é Militar Subotic e ele é um servio que se apaixonou eternamente pelo Brasil. Estudou produção musical na sua terra natal e quando foi aprofundar os seus conhecimentos no nosso país irmão, de lá nunca mais voltou. Rendeu-se à música brasileira. Epa, so posso dizer que não é o único. Fixou-se em São Paulo, a capital da música brasileira, e dedicou-se a reinventar a bossa nova e outros estilos de musica brasileiras adicionando a elas a vertente electrônica. Foi o Suba que descobriu artistas como a Katia B e a deslumbrante Cibelle; as suas vozes doces e sensuais abrilhantam várias canções do seu disco de estreia, o São Paulo Confessions. Também é responsável pela meteórica ascensão de Bebel Gilberto, já que foi ele o productor do primeiro disco da mesma, o muito elogiado Tanto Tempo.

São Paulo Confessions é um CD bastante respeitado pelos fãs da música electrônica brasileira. Foi um dos primeiros deste tipo. As produções dele são complexas, no sentido que ele gosta de enchê-las com diversos instrumentos e sons, electrônicos e não só. O resultado é uma fusão conseguida, uma nova identidade à música brasileira contemporânea. A sua escolha de vocalistas é igualmente inspirada – Katia B e Cibelle não são qualquer uma, e como prova estão tendo vistosos sucessos nas suas carreiras à solo. E mesmo o Tanto Tempo de Bebel Gilberto é continuamente elogiado pelo trabalho que Suba fez nele.

Três musicas do São Paulo Confessions estão incluídas aqui. Tratão-se de Neblina, como introdução ao estilo musical preferido por este productor, o energético Antropófagos com a participação especial do Meste Ambrósio, e Sereia com as vocais de Cibelle, canção esta que só comecei a gostar a sério após repetidas escutadelas.

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